Artikel 1 Definities
In deze Algemene Voorwaarden worden de hierna volgende termen in de
navolgende betekenis gebruikt:
– Aannemer: , onder Aannemer in deze voorwaarden wordt verstaan :
Kozijn Totaal Service.
– Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van
beroep of bedrijf, of de natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening
van beroep of bedrijf indien de betrokken overeenkomst geen verband
houdt met de beroepsactiviteit van die natuurlijke persoon.
– Opdrachtgever: de wederpartij van Aannemer.
– Overeenkomst: de overeenkomst tussen Aannemer en Opdrachtgever.
– Algemene Voorwaarden: de Algemene Voorwaarden van Aannemer.
– Schriftelijk(e): in geschrift of via een Elektronisch Communicatiemedium.
– Elektronisch Communicatiemedium: email, whatsapp, SMS, het
contactformulier via de website van Aannemer, dan wel een door
Aannemer gehanteerd elektronische communicatiemedium.
– Werkdag(en): maandag tot en met vrijdag met uitzondering van een
algemeen ter plaatse van uitvoering of levering erkende, of door de
overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst
voorgeschreven rust- of feestdag, de bouwvak vakantieperiode, dan wel
een andere vakantie- of ADV dag en/of andere collectieve vrije dag.
Artikel 2 Algemeen
1. De bepalingen van de Algemene Voorwaarden gelden voor iedere
huidige en toekomstige aanbieding, offerte en/of overeenkomst tussen
Aannemer en een Opdrachtgever waarop Aannemer de Algemene
Voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze
voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk is afgeweken.
2. De Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
overeenkomsten met Aannemer, voor de uitvoering waarvan derden zijn of
worden ingeschakeld.
3. De Algemene Voorwaarden zijn ook van toepassing op
rechtsverhoudingen, anders dan op grond van een overeenkomst.
4. Indien een of meerdere bepalingen in de Algemene Voorwaarden nietig
zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van de
Algemene Voorwaarden volledig van toepassing. Aannemer en
Opdrachtgever zullen alsdan overleggen teneinde nieuwe bepalingen ter
vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen,
waarbij indien en voor zover mogelijk het doel en de strekking van de
oorspronkelijke bepaling in acht wordt genomen.
Artikel 3 Elektronische communicatie
1. Indien de Opdrachtgever gebruik maakt van een Elektronisch
Communicatiemedium rust op de Opdrachtgever het risico van het gebruik
daarvan en is jegens Aannemer gehouden tot behoorlijke maatregelen ter
voorkoming van onbedoeld en/of onrechtmatig gebruik van dat
Elektronisch Communicatiemedium.
2. Indien de Opdrachtgever een Elektronisch Communicatiemedium
gebruikt of beschikbaar heeft voor berichtenverkeer met Aannemer, dan
wordt de Opdrachtgever jegens Aannemer steeds vermoed de verzender
dan wel ontvanger van een bericht via dat Elektronisch
Communicatiemedium te zijn, behoudens tegenbewijs van de
Opdrachtgever.
Artikel 4 Vertegenwoordiging
1. Opdrachtgever is gerechtigd een of meer vertegenwoordigers aan te
wijzen om als zijn gemachtigde op te treden. Opdrachtgever stelt
Aannemer hier onverwijld Schriftelijk van in kennis. De gemachtigde van
de Opdrachtgever vertegenwoordigt de Opdrachtgever voor zover de
bevoegdheid daartoe uitdrukkelijk en Schriftelijk aan Aannemer is
meegedeeld.
2. Aannemer wordt uitsluitend vertegenwoordigd door de directie van
Aannemer. Aannemer is niet gebonden aan overeenkomsten en/of
afspraken die worden gemaakt met personeelsleden of andere
vertegenwoordigers. Aannemer raakt eerst dan gebonden aan
overeenkomsten of afspraken met personeelsleden of andere
vertegenwoordigers, indien de directie van Aannemer expliciet instemt met
de Overeenkomst of afspraken, dan wel uitvoering geeft aan de
Overeenkomst of afspraken.
Artikel 5 Offertes en prijsopgaves
1. Offertes van Aannemer zijn steeds vrijblijvend en kunnen slechts
Schriftelijk en zonder afwijkingen worden aanvaard. Indien in de acceptatie
voorbehouden of wijzigingen t.o.v. de offerte worden aangebracht, komt in
afwijking van het in het vorige lid bepaalde de Overeenkomst pas tot stand,
indien Aannemer aan de Opdrachtgever bericht heeft met deze afwijkingen
van de offerte in te stemmen of start met de uitvoering van de
werkzaamheden.
2. De termijn voor aanvaarding van offertes bedraagt 30 dagen na de
datum van de offerte.
3. Een samengestelde prijsopgave verplicht Aannemer niet tot levering van
een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de
opgegeven prijs.
Artikel 6 Verplichtingen van de Opdrachtgever
1. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat Aannemer tijdig beschikt
over:
a. alle informatie waarover Opdrachtgever beschikt, voor zover dit nodig is
om het werk en eventueel onderhoud te realiseren;
b. ongehinderde toegang/bereikbaarheid voor personeel en/of materieel tot
het terrein en/of de locatie waarop het werk moet worden gerealiseerd;
inbegrepen mogelijkheid tot het plaatsen van hijskraan en transportwagen.
c. de werkruimte dient leeg te zijn, tevens de toegang naar deze
werkruimte. Dit volgens beoordeling van Aannemer.
c. de benodigde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen en/of
toestemmingen en zal hierover tijdig navraag doen bij de lokale overheid
(bijvoorbeeld voor (ver)bouwen en/of parkeren op de openbare weg).
d. alle gegevens en/of goederen, waarvan Aannemer aangeeft dat deze
noodzakelijk zijn of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te
begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de
Overeenkomst.
e. de locaties van leiding en/of bekabeling en/of andere bekabeling en/of
de resultaten van een Klic melding (https://zakelijk.kadaster.nl/-/klicmelding).
f .bouwtekeningen van de woning, het benodigde tekenwerk en/of de
constructieberekeningen.
2. De Opdrachtgever dient er op eigen kosten en voor eigen rekening en
risico voor te zorgen dat voor de datum van plaatsing aanwezig asbest in
het dak of in de werkomgeving is verwijderd.
3. De Opdrachtgever dient er voor te zorgen dat de ruimte en de toegang
naar de ruimte waar de dakkapel wordt geplaatst vrij is van obstakels en
leeg en ontruimd is. Bij gebreke daarvan is de Aannemer niet aansprakelijk
voor schade.
4. De Opdrachtgever draagt er voor zorg dat Aannemer zijn
werkzaamheden ongestoord kan uitvoeren op het overeengekomen tijdstip
of gedurende de overeengekomen periode op de overeengekomen locatie.
5. Indien aan een of meerdere voorwaarden van dit artikel niet of niet tijdig
is voldaan, heeft Aannemer het recht de uitvoering van de overeenkomst
op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten
volgens de gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te
brengen. Het tarief hiervoor binnen 48 uur voor aanvang montage
bedraagt 1250,-.In elk geval zal de oplevertermijn met de duur van de
vertraging worden verlengd, met een minimum van 21 Werkdagen.
6. Opdrachtgever vrijwaart Aannemer voor eventuele aanspraken van
derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade
lijden en welke aan Opdrachtgever toerekenbaar is.
7. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de inhoud van de door hem
opgedragen wijzigingen. De Aannemer zal zo nodig wijzen op de gevolgen
van wijzigingen door de Opdrachtgever. Deze wijzigingen dienen altijd
schriftelijk te worden doorgegeven aan Aannemer.
8. Indien Opdrachtgever levering van bepaalde goederen aan Aannemer
voorschrijft, dan draagt de Opdrachtgever het risico van de functionele
ongeschiktheid van goederen. Hiervan is sprake als goederen naar hun
aard of anderszins niet geschikt zijn voor het doel waarvoor ze blijkens de
Overeenkomst bestemd zijn. Indien Aannemer gerechtvaardigde twijfel
heeft aan de kwaliteit en/of geschiktheid van door Opdrachtgever
voorgeschreven, dan is Aannemer gerechtigd zijn verplichtingen uit hoofde
van de Overeenkomst op te schorten, tot de Opdrachtgever overtuigend
bewijs levert van de functionele geschiktheid.
9. Opdrachtgever mag, behoudens Schriftelijke goedkeuring van
Aannemer zijn rechten en verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst
noch geheel noch gedeeltelijk aan een ander overdragen.
Artikel 7 Verplichtingen van de Aannemer
1. Aannemer zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander
op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
Aannemer zal Overeenkomst zodanig uitvoeren dat de prestatie voldoet
aan de uit
de Overeenkomst voortvloeiende voorschriften en uitgaande van het
normale gebruik waarvoor de prestatie bestemd is.
2. Aannemer is bevoegd (onderdelen van) het werk door (zelfstandige)
hulppersonen te laten verrichten.
Algemene Voorwaarden van Kozijn Totaal Service
3. Aannemer is niet verplicht te contracteren met een door Opdrachtgever
aangegeven hulppersoon, indien Aannemer de contractvoorwaarden van
deze hulppersoon niet wenst te accepteren. De Opdrachtgever vrijwaart
Aannemer voor alle gevolgen (zoals schade, boetes en/of kosten) die
verband houden met de Wet Arbeid Vreemdelingen voor de inschakeling
van hulppersonen die door de Opdrachtgever zijn aangewezen.
4. Aannemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook,
doordat Aannemer is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte
onjuiste en/of onvolledige gegevens, of voor de functionele ongeschiktheid
van goederen.
5. Aannemer is gerechtigd fasen of elementen ter toetsing of goedkeuring
aan de Opdrachtgever voor te leggen.
6. Aannemer dient de werkzaamheden zodanig te verrichten dat noch de
Opdrachtgever noch derden nodeloos hinder hebben en dat schade aan
persoon, goed of milieu zoveel mogelijk wordt beperkt.
7. Aannemer is gerechtigd tijdens de werkzaamheden op het werkterrein
reclame aan te brengen.
8. Aannemer is niet verder gehouden dan een globale toetsing van door of
vanwege de klant verstrekte informatie, ontwerpen, tekeningen,
berekeningen en bestekken aan de normen van bouw. De controle door de
aannemer van door de klant te leveren goederen zal niet meer omvatten
dan een uitwendige visuele inspectie op zichtbare schade, controle van
aantallen en/of afmetingen.
9. Aannemer voert geen garanties uit die door derden worden gegeven
(bijvoorbeeld fabrieksgaranties).
10. Indien Aannemer opdracht krijgt voor het uitvoeren van
fabrieksgaranties, dan worden deze uitgevoerd op basis van nacalculatie
tegen de op het moment van opdrachtverlening bij Aannemer geldende
uurtarieven.
Artikel 8 Vergunningen e.d. en bodem
1. Indien schriftelijk is overeengekomen dat Aannemer zorg draagt voor de
benodigde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen, toestemmingen en
verklaringen, dan is Opdrachtgever verplicht Aannemer alle benodigde
medewerking te verlenen ter verkrijging hiervan.
2. Indien een vergunning, ontheffing, beschikking, toestemming of
verklaring redelijkerwijs niet wordt verleend of niet tijdig is of zal worden
verleend, zullen partijen met elkaar overleggen en zo nodig de
Overeenkomst wijzigingen of ontbinden. In geval van ontbinding is artikel
16 van overeenkomstige toepassing.
3. Aannemer is niet aansprakelijk voor de gevolgen van asbest en/of
verontreiniging die tijdens de uitvoering van de werkzaamheden wordt
aangetroffen op of in het terrein of opstallen. Aannemer zal de asbest en/of
verontreiniging niet verwijderen. Opdrachtgever dient hiervoor voor eigen
rekening en risico een specialistisch bedrijf in te schakelen.
Artikel 9 Termijnen
1. Leverings- of opleveringstermijnen zijn indicatief en geven de
Opdrachtgever bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of
schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
2. Vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de Opdrachtgever uit
welke hoofde ook jegens Aannemer en/of diens hulppersonen in verband
met een overeenkomst of uit hoofde van onrechtmatige daad vervallen
door verloop van één jaar na het moment waarop de Opdrachtgever
bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze
rechten en/of bevoegdheden.
3. In afwijking van lid 2 geldt voor de Opdrachtgever die handelt in de
hoedanigheid van Consument een verjaringstermijn van een jaar.
4. Stuitingshandelingen kunnen uitsluitend geschieden middels
aangetekende brief of middels deurwaardersexploot.
Artikel 10 Modellen, kleuren, afwijkingen
1. De Opdrachtgever dient goederen die gemonteerd worden door
Aannemer tijdig en voor montage te keuren op juiste kwaliteit, kleur of
afwijkingen en deze voor montage schriftelijk te melden aan Aannemer. Bij
gebreke daarvan worden de te monteren goederen geacht te zijn
goedgekeurd en conform de Overeenkomst en op dat moment vervalt het
recht van reclame. De kosten van demontage / vervanging worden na
afloop van deze termijn op basis van regie als meerwerk in rekening
gebracht bij de Opdrachtgever, ten het bij Aannemer geldende uurtarief.
2. Modellen, proefmonsters en/of schetsen die worden getoond door de
Opdrachtgever en/of Aannemer gelden als een voorbeeld bij benadering.
Er kunnen verschillen optreden in materialen qua uitstraling, kleur en/of
glansgraad. Afwijkingen tussen enerzijds het geleverde werk en anderzijds
het oorspronkelijke ontwerp, tekeningen, model, kleur, glansgraad en/of
uitstraling, kunnen geen reden vormen voor afkeuring, korting, ontbinding
van de Overeenkomst noch voor schadevergoeding.
Artikel 11 Prijzen en facturatie
1. De door Aannemer gehanteerde tarieven en prijzen zijn in EURO en
inclusief BTW. Voor niet consumenten zijn gehanteerde tarieven en prijzen
in EURO exclusief BTW. Heffingen van overheidswege (anders dan BTW),
alsmede eventuele in het kader van de Overeenkomst te maken kosten,
waaronder parkeerkosten, verkeersvoorzieningen (voor bijvoorbeeld de
hijskraan), verzend-, vervoers-, opslag-, verpakkings- en
administratiekosten zijn niet inbegrepen in de prijs, tenzij expliciet en
anders aangegeven in de offerte of overeenkomst.
2. Elke gedeeltelijke levering, waaronder tevens begrepen leveringen van
onderdelen van een samengestelde opdracht, kunnen afzonderlijk worden
gefactureerd.
3. De Aannemer is gerechtigd om het werk in door Aannemer te bepalen
termijnen te factureren. Bij overschrijding van de betalingsverplichtingen is
Aannemer gerechtigd om de werkzaamheden op te schorten.
4. Indien geen prijs is overeengekomen, slechts bij wijze van indicatie een
prijs is gegeven, dan wel sprake is van meerwerk, dan wordt de het loon
van Aannemer op nacalculatie berekend tegen de gangbare tarieven van
Aannemer, vermeerderd met de door Aannemer gemaakte kosten.
5. Een prijsindicatie is geen richtprijs. Door Aannemer genoemde prijzen
gelden slechts als richtprijs indien Aannemer een prijs Schriftelijk en
expliciet heeft aangeduid als richtprijs.
6. In afwijking van artikel 7:752 lid 2 BW mag een door Aannemer
opgegeven richtprijs maximaal 20% worden overschreden.
7. Aannemer mag prijsstijgingen doorberekenen, indien Aannemer kan
aantonen dat zich tussen het moment van aanbieding en uitvoering van de
Overeenkomst significante prijswijzigingen (van 5% of meer) hebben
voorgedaan ten aanzien van bijvoorbeeld, materialen, lonen, grondstoffen
of huurprijzen. Een Opdrachtgever die Consument is, is in geval van
prijsstijging binnen drie (3) maanden na het sluiten van de Overeenkomst
gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden, tenzij Aannemer alsnog bereid
is de Overeenkomst uit te voeren op basis van de oorspronkelijke prijs. In
geval van ontbinding is artikel 16 van overeenkomstige toepassing.
8. De Aannemer is gerechtigd om de door Aannemer gehanteerde
uurtarieven en/of eenheidsprijzen jaarlijks per 1 januari te indexeren
conform de consumentenprijsindex (CPI).
Artikel 12 Wijziging van de Overeenkomst
1. De Opdrachtgever is gerechtigd om wijzigingen aan Aannemer op te
dragen. Aannemer zal daarbij zo veel als mogelijk is aangeven of een
wijziging meer- of minderwerk met zich mee brengt.
2. Aannemer is niet verplicht een door Opdrachtgever opgedragen
wijziging uit te voeren indien:
a. de wijziging niet Schriftelijk is opgedragen, of
b. de uitvoering van de wijziging een naar maatstaven van redelijkheid en
billijkheid onaanvaardbare verstoring van de werkzaamheden tot gevolg
zou hebben, of
c. de uitvoering van de wijziging tot gevolg zou hebben dat Aannemer zou
worden verplicht tot werkzaamheden die zijn technische kennis en/of
capaciteit te boven gaan, of
d. de uitvoering van de wijziging voor Aannemer naar maatstaven van
redelijkheid en billijkheid, gelet op de wederzijdse belangen,
onaanvaardbaar zou zijn.
3. Indien Aannemer weigert een opgedragen wijziging uit te voeren, zal zij
dit zo spoedig mogelijk de Opdrachtgever meedelen.
4. Aannemer is gerechtigd documenten of werkzaamheden te wijzigingen,
voor zover het resultaat ervan beantwoord aan de bepalingen van de
Overeenkomst.
5. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat voor een
behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten
werkzaamheden te wijzigen en/ of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in
onderling overleg de Overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
6. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd en/
of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor
worden beïnvloed. Aannemer zal de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk
hiervan op de hoogte stellen. Opdrachtgever wordt geacht alsdan in te
stemmen met de termijnverlenging.
7. Indien de wijziging en/ of aanvulling op de Overeenkomst financiële en/
of kwalitatieve consequenties heeft, zal Aannemer de Opdrachtgever
hierover zo spoedig mogelijk inlichten.
8. In afwijking van het te dezen bepaalde zal Aannemer geen meerkosten
in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is
van omstandigheden die aan hem kunnen worden toegerekend.